Cum sa spamezi cat mai enervant: legea zice ca trebuie sa cumperi, asa ca ia de la mine!

Niste obositi cu speranta de a face rapid niste banuti din vanzarea de produse catre romanul dotat cu inbox s-au gandit cum sa faca sa vanda niste scaune auto pentru copii. Asa cum s-au vandut la greu si trusa, triunghiul, extinctorul si vesta reflectorizanta soferilor speriati ca isi fura amenda, imediat dupa ce a devenit obligatoriu (sau a crescut amenda, nu mai tin minte) spre umplerea buzunarelor producatorilor de asa ceva, prieteni cu cei care au elaborat legea. Oamenii, intreprinzatori de altfel, si-au zis: “Bueyyy, daca astia au vandut asa repede toate cacaturile alea fiindca e obligatoriu… ia sa mergem si noi in plasa lor si sa vindem niste scaune auto pentru copii, repede!”

Si s-au apucat de treaba. Au facut un pret bun (320 RON nu-i rau, si, desi scaunul se cheama la ei “Moni Baby Safe” chit ca seamana leit cu al lu’ fi-mea care e Chicco – nu marca face calitatea, ci producatorul, care poate fi fix acelasi sau exista si situatia in care produsul e o copie, dar whatever) si au alcatuit un mesaj menit sa ma sperie ca nu-s in legalitate si sa ma determine sa pun repede, cu chilotii uzi sub mine, mana pe telefon si sa comand.

Fac o paranteza a propos de nume (eu am o pasiune pentru acte ratate) – de ce i-au zis “Moni” Baby Safe? Ori pe fata intreprinzatorilor o cheama Simona sau Monica si au botezat scaunul ca sa le poarte noroc la vanzare, ori in mintea lor s-a produs involuntar un joc de cuvinte – “Moni” / “Money”… act ratat sau nu, e haios (pentru mine).

Si au trimis spamul.

Prima chestie a fost speriatul cu legea, dand cu rosu, sa nu cumva sa nu vezi, urmatorul text, cu link pe toata fraza, plus referinta:

Copiii cu vârsta sub 12 ani sau cu înaltimea sub 150 cm trebuie sa poarte centuri de siguranta adaptate greutatii si dimensiunilor lor, iar cei cu vârsta sub 3 ani se transporta numai în dispozitive de retinere omologate. (art. 97 alin (1) din Regulamentul de aplicare al Codului Rutier.

Linkul nu era, asa cum s-ar astepta cineva ca mine, la vreun site in care sa pot citi Codul Rutier, ci catre produsul de vanzare, adica scaunul. Urmeaza poza cu produsul, ceva date despre el si apoi textul de final, scris cu candoarea specifica spammerilor:

Adresa dvs. de e-mail a fost gasita pe un site public sau a fost publicata intr-unul din numeroasele ghiduri de afaceri existente in Romania. Acest mesaj va este adresat cu scopul de a va invita sa profitati de oportunitatile si ofertele atasate. Pentru ca intelegem si apreciem intimitatea dvs. ne cerem scuze daca acest mesaj a ajuns din greseala la dvs. iar daca doriti sa nu mai primiti mesaje publicitare in viitor va rugam sa trimiteti un e-mail la adresa *contact@scauneautocopii.ro* cu subiectul NU OFERTA ! In acest caz adresa dvs. de mail va fi stearsa din baza noastra de date in maxim 1 saptamana.Pentru a evita alte neplaceri va rugam sa precizati si adresele de e-mail alternative, care vreti sa fie scoase din baza de date, altele decat adresa de e-mail la care ati primit acest mesaj.

In primul rand ca abrevierea “dvs.” nu este “de politete”. Daca esti politicos ai bunul simt sa nu faci economie de litere cand mi te adresezi, deci scrie naibii “dumneavoastra”.

In al doilea rand ca adresa asta de e-mail nu a fost niciodata pe vreun site public si nici in vreun afurisit de ghid de afaceri, pentru ca am adrese speciale pentru asa ceva, stiind ca se face phishing dupa ele, asa ca le folosesc pe alea, si nu intru pe ele decat ocazional; probabil ati cumparat o baza de date de la un nemernic care vinde asa ceva spammerilor ca voi.

In al treilea rand, nu vreau sa primesc niciun e-mail de genul asta. Daca am nevoie de ceva, caut. Nu sunt omul care sa astepte sa-i cada oportunitati din cer. Imi place sa-mi creez oportunitati, nu sa vina unul care sa judece in locul meu si sa-mi dea oportuintati pe tava.

In al patrulea rand, “Pentru ca intelegem si apreciem intimitatea dvs. ne cerem scuze daca acest mesaj a ajuns din greseala la dvs.” (si cu “dvs.” scris de doua ori) in metalimbaj se traduce prin: “Ma doare-n cur de intimitatea ta, dar poate esti sensibil la subiectul asta, asa ca hai sa o dreg, nu mi-ar placea sa ma reclami pe undeva…”.

In al cincilea rand, faptul ca imi pui link cica sa dau click pe el sa-ti dau mail de dezabonare cu mailto: catre toata fraza, nicidecum adresa de e-mail, care e si ea pe acolo ca sa nu zicem ca nu este, mi se pare fie prostie, fie masura de protectie si de siguranta ca sa puteti trimite spam in continuare si sa va aratati ingenuu surprinsi cand eu, habarnistul, urlu la voi ca nu m-ati dezabonat desi v-am dat mail: “Vaiii… dar nu a ajuns mailul la noi… probabil ati facut ceva gresit cand l-ati trimis…”

In al saselea rand, inteleg ca verificati manual cine se dezaboneaza si dati delete din cpanel scrasnind din dinti, dar intr-o saptamana, pana imi stergeti voi adresa, imi mai puteti trimite inca 3 spamuri, ca poate-poate…

In al saptelea rand, vreti sa va dau adrese de e-mail alternative, ca sa va imbogatiti baza de date si sa ma spamati mai tarziu, cand voi fi uitat de voi, trimitandu-mi reclama la alte produse, de data asta avand siguranta ca la adresele alea e cineva care primeste mailurile si ca nu-s fictive sau asamblate de botzi din toate variantele posibile@domeniu.ro/com etc.

Cand o sa intelegeti ca spamul va face mai mult rau decat bine?

De asemenea, si acum am sa scriu ce m-a enervat CEL MAI TARE din toata chestia – este o tampenie sa incercati sa imi vindeti ceva pe motivul ca e obligatoriu. Un motiv in plus sa nu iau niciodata ceva de la voi.

De ce? Simplu.

Eu sunt genul de om care nu vrea lucruri de-a gata. Asta inseamna ca nu imi place sa mi se impuna nimic in masura in care sunt capabila sa judec ce este mai bine pentru mine si in masura in care consecintele faptelor mele ma privesc si nu afecteaza cu nimic siguranta celorlalti. Nu se aplica exhaustiv, dar in foarte, foarte multe situatii, cei care au impresia ca trebuie sa te supui normelor lor pentru ca e mai bine pentru tine sunt de fapt cei care comit abuzuri. Ca sa fie mai usor de inteles ce vreau sa spun – prima mea grija inca de pe cand eram in luna a 6-a a fost sa ma asigur ca am scaun de bebe cu care sa o pot scoate in siguranta din spital pe fii-mea. Sa nu merg juma’ de Bucuresti in masina cu ea, atat de fragila, in brate (desi tare drag mi-ar fi fost, dar nu conteaza, o pot tine in brate in restul timpului!). Si asta, NU pentru ca asa cere legea, care intamplator la chestia asta coincide cu ceea ce eu consider ca este lege pentru mine, ci pentru ca eu, adult apt de judecata, responsabil, informat (informatia e accesibila pentru cei care o cauta!) am considerat ca nu pot risca.

Sunt unul dintre oamenii pe care legile in general nu-i afecteaza pentru ca majoritatea (din fericire) sunt (inca) normari ale unor lucruri care pentru mine sunt firesti. Asta inseamna ca eu nu trebuie, de foarte multe ori (nu de fiecare data) sa cunosc legea ca sa o respect. De asta mie nu imi e frica de lege, pentru ca respectarea ei nu este in general un efort pentru mine. Legea care constituie un efort este, de exemplu, cea legata de cuantumul taxelor si impozitelor, repet, cuantumul, nu ideea de impozitare in sine, dar de asta ma informez cu privire la legi. Fiindca impozitele nesimtite nu-s conforme cu “common sense“-ul, as fi putut rata sa le platesc. Dar legea asta cu scaunul de masina pentru copii este conforma cu common sense-ul. Nu sunt inca foarte in clar de ce a fost nevoie de o astfel de lege, pentru ca viata lui si a progeniturii e responsabilitatea fiecaruia, nu a statului, cel putin in situatiile de “ce-si face omul cu mana lui”. In ideea asta, astept sa apara legi impotriva sinuciderii.

Ajungand la esenta problemei, oamenii astia au incercat sa imi vanda ceva exploatand potentiala mea frica de consecinte legale, si nu apeland la common sense. Situatie care este atat de similara cu religia, care ma calca pe nervi din exact acelasi motiv – exploateaza frica oamenilor de necunoscut si de o putere superioara capabila sa-i coaca lent in cazane pentru eternitate, daca nu se supun. Si incearca sa imi impuna sa ma tem, dar se feresc sa ma indemne sa gandesc si o dau in argumentatii fara cap si coada atunci cand le dau peste nas si le arat ca mie, personal, nu mi-e frica, avand si motive logice pentru asta.

Dragi spammeri, nu va comportati ca niste popi cu mine. Mesajul vostru s-ar putea sa fie eficient pentru calugaritele ratate si crestinele fricoase, dar nu pentru mine. De ce? Simplu! Pentru mine exploatarea fricii potentiale si intentia de manipulare pe care o pot sesiza sunt triggere de agresivitate si negativism (copilareste, poate, stiu).

Cu aceeasi moneda – stiati ca spamul este ilegal? (Va e frica, atat de frica incat sa nu mai spamati? Ei dracie… probabil ca NU) Pentru informarea voastra, dar si pentru a afla cum puteti spama acoperiti de legile care va lasa, spre disperarea mea, cateva portite, am sa preiau o mica lista alcatuita de Bogdan Manolea ce va poate fi de folos:

Exista 4 (patru) acte normative care se refera la spam:
1. Legea comertului electronic (art. 1 pct. 8, Art. 6)
2. Normele metodologice pentru legea comertului electronic (art. 7-9)
3. Ordonanta privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta (art. 15)
4. Legea privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice – 506/2004 (art. 12)

Si acuma luati-va scaunul auto pentru plozi si bagati-vi-l in fund.

3 Responses

  1. Foarte tare scris!

  2. Mă rog, în materie de legi rutiere există numeroase prevederi absurde – în precedentul Cod rutier se prevedea că animalele trebuie transportate însoțite de un veterinar… adică, dacă îmi scot câinele la plimbare cu mașina, trebuie înainte să chem veterinarul să mă însoțească? (Tehnic, nu rezulta dacă e vorba de un singur animal de companie într-un autoturism sau de o turmă transportată cu TIR-ul)

  3. […] creativitatea si ambitia, de aceea nu-i critic pe ei. De fapt… nu critic nici sistemul. O fac altii mult mai […]

Leave a Reply

