si uite ca am avut dreptate

Am tot scris de tigani si am tot fost criticat pentru atitudinea mea usor intransigenta. Ei bine, azi in masina mi-a fost dat sa aud la Radio Realitatea (adica Realitatea Tv dat pe radio, pt cei care nu se bucura si ei de traficul bucurestean) cum dl Astalos Csaba, presedintele Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii explica faptul ca discriminarea este formata din doua nivele, unul informal, care tine de atitudinea noastra a tuturor si unul legal, care tine de egalitatea in fata legii.

Si, IMPORTANT, mia explica faptul ca noile legi din Italia, care stau la baza interventiilor in taberele ilegale de la marginea oraselor, NU DISCRIMINEAZA, pentru ca nu trateaza un grup etnic, ci acele persoane care incalca legea, stand in tabere de nomazi, fara acte in regula, indiferent de etnia lor. Exista insa si o forma de discriminare informala, care tine de fiecare dintre noi, atitudine construita in timp (prin experiente negative repetate, as adauga eu)

Discutia pe care am ascultat-o era ocazionata de vizita lui Basescu in Italia, ude s-a intalnit cu reprezentantii tiganilor. A spus si Basescu (chiar daca nu il mai votez) niste lucruri ok, din aceeasi gama: ca statul roman nu va proteja infractori (desi aici ar trebui sa vb cu cei de la externe pe kestia cu amprentele) si ca egalitatea si tratamentul corect trebuie dublate de un comportament corespunzator din partea tiganilor, de cetateni integrati in statul de drept.

In discutia lui Basescu cu reprezentantii tiganilor au vorbit si tiganii, unul dintre ei explicand ca ei au doar o problema, si anume ca doresc sa nu mai fie discriminati, si sa fie tratati cu respect.

Toate bune si frumoase, acum sa facem si flotarea logica necesara, flotare in care ma voi baza pe argumentele deja exprimate de mine, dar argumente intarite de cei doi oficiali:

1. Nu exista discriminare legala

2. Tiganul respectiv afirma ca tiganii sunt discriminati, deci musai se refera la cealalta componenta, cea informala

3. Respectul solicitat, este atasat de discriminare, care este de natura informala, dupa cum am vazut mai sus

Deci tiganul respectiv, afland el asa brusc ca la Europa se discuta de combaterea discriminarii, s-a gandit sa se foloseasca de asta sa ne ceara RESPECTUL.

Nu pot sa numesc kestia asta decat TIGANIE, pentru ca respectul (sau dispretul) persoanelor din jurul tau il castigi (sau il primesti) si pentru ca noi, majoritarii, avem mult de munca incat sa castige respectul celorlalti, in timp ce el, tiganul, a gasit o scurtatura pe care sa o exploateze la maxim. Asta numesc eu curata tiganie!

Ca sa fie clar: nu voi fi niciodata in favoarea discriminarii legale, nu voi cere sa existe cetateni de rangul doi pe motiv de nationalitate, rasa, sex etc, nu voi cere niciodata ca restaurantele pentru albi sa nu primeasca tigani samd.

Dar nu voi fi niciodata de acord ca o persoana sa imi ceara respectul in baza unor valori pe care nici macar nu le intelege (am dedus asta dupa modul de exprimare care era specific unei educatii precare, nu dupa faptul ca era tigan respectivul)

Am sa imi pastrez cat voi trai dreptul de a-mi forma propria mea opinie despre tigani si de a nu ma lasa influentat de nistre trenduri politico-culturale care amesteca verzele cu caprele.

Iar parerea mea despre tigani, in acest moment este foarte proasta.

E posibil sa se schimbe in timp, dar asta se va petrece la fel ca in cazul parerii proaste: prin experiente repetate, dar pozitive de data asta. In orice caz, nu se va schimba pentru ca cultura lor ar fi fascinanta, pentru ca in trecut au avut de suferit samd – pentru astea exista alte reactii.

Exista insa si o mica problema – in baza experientelor negative din trecut, incerc sa evit pe cat posibil orice interactiune cu reprezentantii acestei natii, si in virtutea dreptului meu de a-mi proteja propria persoana, persoanele apropiate si posesiunile, dar mai ales in virtuatea dreptului meu la libertatea opiniei.

Problema de care vorbeam mai sus nu este insa a mea. Problema mea este bunastarea mea si “my own pursuit of happiness”.

PS: am folosit termenul tigani, nu de rromi/romi, pentru motive deja explicate in alte posturi dar si in baza argumentului care il cita din memorie pe Paleologu in discutia penis vs pula.

Leave a Reply

