Nessebar, Bulgaria – Live report

Mi s-a pus pata brusc joi dimineata sa plec la mare. Cum la marea noastra am promis sa nu ma mai duc, pentru ca de fiecare data am fost crunt dezamagit, am zis sa incerc marea vecin ilor, despre care am auzit multe lucruri bune.

Am dat cateva telefoane si cineva ne-a facut lipeala in Nessebar, o statiune mai la sud de Varna.

1. A good case of deja vu

Pot spune ca din momentul intrarii am fost foarte placut suprins: vilisoare si hoteluri de bun gust, frumoase, atmosfera relaxata and so on. Ne-am cazat intr-o camera foarte draguta, as zice eu de lux pentru locatiile din Vama Veche sau 2 Mai, totul foarte curat, mobila noua etc. De fapt intreaga statiune arata de parca ar fi construita in ultimii 2-3 ani

Spre mare se gaseste o insula, Old Nessebar, unde gasesti strazi pietruite, de oras medieval, case din patra la baza si lemn la etaj, ruine frumos ingradite si luminate, ce mai, o atmosfera care concureaza lejer cu ce am vazut in Grecia.

In prima seara am mancat la un restaurant pe un ponton in Old Nessebar, absolut superb, ne-am invartit prin orasel si pana la urma aveam senzatia ca am fi in Grecia, sau oriunde altundeva decat intr-o tara fosta comunista. Plaja (chiar daca destul de micutza) foarte curata, ingrijita, cu baruri la 100 metri. Apa limpede si curata, de parca nu ar fi tot aceeasi mare neagra.

Spre seara am vazut si cum se face curatenie  pe plaja: spre surprinderea noastra nu a fost un utilaj de o valoare si complexitate iesite din comun, de care sa zici ca in romania nu ar exista: un excavator mic, care tragea o remorca si o gasca de tigani care curatau plajele, puneau totul in pungi pe care alt tigan, care statea pe o treapta a utilajului, le lua, le arunca in remorca si gata. Mintea me de roman a procesat imediat: excavatoare avem si noi, remorci avem si noi, tigani avem si noi, mare neagra avem si noi – atunci noi, de ce nu putem?

Toate cele de mai sus, desi la nivel de Grecia, vin atasate cu niste preturi semnificativ mai mici decat la noi – camera a fost 30 euro / noapte (in vama la John cred ca acum ar fi 250 roni), cu 35 leva (17 euro) am mancat si am baut doua persoane pe saturate, o bere pe plaja e 1 euro samd. Uneori sunt mai aproape de preturile de la noi, alteori mai jos, dar niciodata peste. Daca e sa comparam cu Grecia insa, imi amintesc ca 2 euro era berea la ultima bomba, in rest era vreo 4-5 euro.

Buuun, de laudat am laudat, acuma sa trecem si la cele rele.

2. A bad case of deja vu

Cand am intrat in Nessebar am intrebat un politai de strada unde trebuia sa ajungem, iar ala in loc sa raspunda s-a rastit la noi cu “davai, davai, davai”. Mde, parca am mai vazut neciopliti de felul asta si la noi.

Dupa masa la restaurantul de pe ponton, ne-am oprit pe o alta terasa, evident de fitze, unde C vroia sa manance o inghetata, iar eu sa beau o bere. Meniul l-am obtinut dupa ce am mers noi la bar, am cerut o bere, o apa si o inghetata, am primit o apa, o coca cola si o bere. Intr-un tarziu, vine inghetata, dar la masa vecina. Strig dupa cucoana, aia habar nu avea de engleza si nici nu o interesa prea mult ce e in jurul ei, de parca nu ar fi chelner. Cei de la masa de langa intai refuza, dupa care baiatu fuge dupa ea si cere inghetata, ca i s-a facut pofta.

Bineinteles ca in tot timpul asta nu a binevoit sa se invarte pe langa masa noastra, sa vada daca mai vrem ceva or smth, asa ca m-am dus la bar sa platesc, deja bodoganind, iar cand ma uit pe bon, bineinteles ca era si inghetata acolo. Deja devenise o kestie de principiu, nu mai era de 2 leva. Chemam un vorbitor de engleza, ii explicam cum sta treaba, la care chelneritza se enrveaza, rupe bonul, bodoganeste ceva indescifrabil si ne face semn scarbita sa ne caram. Whatever, injur si eu si plecam. Cand sa ajungem la iesirea de la terasa, vine pulifricu dupa noi, ca s-a razgandit, totusi sa platim, si ca ne roaga pe noi sa ii spunem ce am avut la masa. Spunem, platim si mai explicam ca asta nu e un mod de a trata clientii – la care bou, in loc sa isi ceara scuze zica ca “we have too much work!” – care anume nu stiu, ca terasa era cam goala.

Plecam si mergem la alta terasa (unde e si internet cafe-ul de la care scriu) si cerem din nou o inghetata si o bere. Vine fata de acolo, ne arata ca nu are decat un fel de inghetata, C zice ca ok, aia sa fie, pleaca aduce berea dupa care se aseaza si pa inghetata. Nici macar un semn, cum ca nu mai are, ca nush ce, ceva acolo. Nope. Fata s-a asezat la o alta masa ca doar era si ea obosita si gata.

Alt restaurant, ziua urmatoare – ne asezam, asteptam vreo 10 minute, nu vine nimeni; o agat pe una care se tot freca pe acolo si ii spun menu pls – aia ca nu, ca nu ea, sa vina colega. Vine colega, ia comanda, aduce berea in 15 minute, aperitivul in alte 15, mancarea in inca 10. Bodoganim, dar asta e, se pare ca peste tot e la fel, mancam si decidem ca mai vrem niste frigarui, dupa care sa aduca si desertul, evident inghetata pt C. De data asta, incredibil de prompta, inghetata vine in vreo 3 minute, frigaruile nada. Mananca C, asteptam inca vreo 15 minute sa treaca pe la masa, cerem nota si ne spune “2 minutes for food”; dupa alte 120 minute vin si frigaruile suplimentare. Yeeeeey!

Cireasa de pr tort: feliile de paine se calculeaza separat pt nota, cam ca pe vremea lui ceasca la noi. A really bad case of deja vu!

3. Parcarea

De cum am ajuns, fata de la vila intreaba unde am parcat. Ii explic unde si ea imi zice sa ma duc la parcarea pazita de la coltul strazii, pnetru ca acolo se ridica masinile. Pana aici totul normal, dar mai bine redau cat mai exact ce a zis: “They come with a big truck and pick up cars (timp in care facea semne cu mana care apuca o masinutza invizibila si o ridica). You must leave 5 meteres before an intersection, to be safe, but sometimes they just go crazy un pick up cars without reason. You never know.

In mintea mea – pai gogu, daca asa tratati voi turistii, cu “big trucks that go crazy” cum mortii masii sa mai vin sa las banu aici? Pe aialalta parte, sa nu uitam ca e si frumos si ieftin. Hmmmm.

OK, ma urc in masina, ma duc la parcarea platita (unde e 5 leva / zi pt turisti si 10- leva / luna pt localnici) si dau sa intru, dar nu era nimeni. Fac o tura pe strazi, ma intorc la vila, dau de fatuca asta, ii explic ca nu era nimeni, ea zice ca nu, sigur e cineva, sa mai merg odata. Jackpot! Era cineva, care imi ural obsesiv “ABONAMENT” ; eu zic “I just want to park and pay”, iar el cu o fata superioara, de om care facuse ceva sinapsa “No abonament, no parking. No. No”

M-am enervat, am repus masina unde o pusesem prima oara, pe un trotuar intre doi copaci, adica cam greu de luat (sper) si de atunci de fiecare data cand vin de la plaja, fac un mic ocol, sa vad daca “the big car that picks up cars went cray or not” Anyway, not yet. 

Concluzie? Nu inteleg cum pot merge mana in mana niste realizari exceptionale cu niste verze de mari proprtii. Chiar nu inteleg. Uneori exceleaza, iar alteori ai senzatia ca toti sunt niste retarzi. Oricum, mai am o zi, deci mai am ceva de scris.

Over and out, Mogre

One Response

  1. Io zic ca are legatura cu patronake- unii ie mai nemtzalai, unii mai balcanici; io mer’ de 3 ani in aceeasi statiune, un fel de vama veke de acu’ 20 de ani, da’ mai salbateca si faina; marlanii n-am prins da’ bariera lingvistica m-o facut expert in limbaju’ semnelor; noroc cu preturile de nimic, cand mi se aduce altceva la masa mai incerc odata, fara sa returnez comanda necomandata (merem tot timpu’ in gasca, multi apropitari de caini, asa ca un mancau e disponibil tot timpu’).

    Aaaaa…era sa uit…
    O kestie povestita de tine si intalnita si de mine, nu patita personal da’ vazuta la altzii, mai nenorocosi- pot sa nu-ti aduca ce ai comandat si uita sa te anunte ca nu mai vine; cre-ca are legatura cu balcanicu’- “las-o bre, ca mere-asa/ne-am obisnuit cu ea…”

    Intra la mine pe blog daca vrei sa vezi poz(n)e cu Kamcia si pune si tu ceva link catre poze cu Nessebar, pliz!

Leave a Reply

