Producatorii de otrava

Ma intreb, javrele producatorii de mancare care baga, cu buna stiinta, otravuri in crapelnita… cum dorm noaptea stiind ca de la mizeriile din care ei scot bani se imbolnavesc oameni, adulti si copii, de cancer si alte boli cauzate de o alimentatie incorecta si daunatoare?

Bai, nesimtitule care ai aprobat E-ul ala nociv in componenta unuia sau mai multora sau majoritatii dintre produsele care ies pe poarta fabricii tale, cum justifici chestia asta? Ca sunt mai ieftine otravurile produsele tale asa? Ca e multumit Gogu si e satula Veta dupa ce cumpara salamul cu porcarii si isi umfla matzul, si la 50 de ani ajunge la spital sa-i faca aia anus contra naturii din cauza cancerului la colon? Ca in felul asta iti scazi preturile de productie si iti cresti profiturile? De ce pui, ma, javra de om, antiaglomeranti in sare? Crezi ca ma doare mana sa o zdrobesc daca face bulgari? De ce pui, ma, scarba cu ochi, monoglutamat de sodiu in mezeluri, in condimente, in sosuri? Crezi ca nu simt ca gustul ala nu are nimic de-a face cu gustul natural al alimentelor? Crezi ca am uitat, secatura infecta, ce gust are pastrama afumata de la mamaie sau carnatul crud-uscat facut de ardelenii care vand branza in piata si pe care tot voi ati facut tot posibilul sa-i impiedicati sa vanda? De ce dracului pui monoglutamat de sodiu in “fix”-urile pentru salata, mici, friptura, cartofi, carnati? In alea trebuie sa fie NUMAI PLANTE AROMATICE USCATE! Bai, acerebrat sordid, eu STIU ca maioneza se face cu ulei, galbenus de ou, mustar, un strop de zeama stoarsa din lamaie si sare, tu de ce mama iezmelor si a dracilor nu stii? De ce pui guma guar, guma xanthan si alte cacaturi in maioneza? De ce, fir-ar ea de afumatura sa fie, o faci in zemuri toxice “cu gust” de fum si nu pui dracului carnea aia spanzurata de un par intr-o afumatoare? De ce, imbecil patentat, pui amidon in iaurt? Ce daca nu-i toxic amidonul! Cand iau iaurt vreau lapte cu bacterii lactice, idiotule, amidon sa mananci tu si cu ma-ta. 

Ca sa mananci sanatos si echilibrat in lumea asta garnisita cu otrava frumos ambalata trebuie sa faci un slalom zilnic printre liste nesfarsite de ingrediente, care mai de care mai bine mascate, mai bine ascunse, mai mic scrise, mai pitite sub etichete de pret. Poate tii o dieta cu cantitate redusa de carbohidrati si inghiti ca boul amidonul din iaurtul care nu e iaurt si te intrebi de ce dracului nu dai jos niciun gram. Dupa care te destepti si ajungi sa citesti etichetele cu maxima atentie si, dupa doua ore de cumparaturi sa iesi din magazin cu cateva kile de legume, niste oua si maxim trei, patru borcane. Ajungi sa iti faci totul in casa si te intrebi cum nu ii ia nimeni de guler pe nenorocitii astia care otravesc mancarea. Mancare cu care, lasa ca ne hranim noi, dar daca nu suntem atenti, ne hranim copiii.

Am si eu curiozitatea daca vreun reprezentant al vreuneia dintre firmele-sacal care produc alimente aditivate in fel si chip o sa aiba bunul simt sau tupeul cras sa vina si sa zica ceva care sa-l disculpe, pe el ca lucreaza inca acolo sau firma in cauza.

Vreau raspunsuri la intrebarile astea:

  • De ce bagati amidon in iaurt?
  • De ce bagati monoglutamat de sodiu in mezeluri, condimente, sosuri?
  • De ce bagati antiaglomeranti in sare?
  • De ce bagati agenti de afanare in paine?
  • De ce bagati nitriti in produsele din carne?
  • De ce bagati amidon in mustar?
  • De ce membrana in care trageti carnatii, cremwurstii, salamul, chiar si cel de sibiu, nu este naturala, adica nu este matz de porc, vita sau oaie? De ce folositi porcarii de plastic sau alte materiale?

Daca raspunsul la toate astea e cumva “ca altfel ar fi prea scumpe si nu le-ar cumpara nimeni”, v-ati gandit vreodata macar sa incercati sa faceti pentru fiecare sortiment din E-uri si plastic cate unul natural, scump cat o iesi, in cantitate redusa, sa vedeti ca SE CUMPARA?

Eu as cumpara salam fara nitriti, tras in matz de porc, afumat la rece in afumatoare, condimentat cu ierburi aromatice uscate (condimente naturale) si sare fara antiaglomeranti, sare normala, simpla. Asa cum faceau batranii si tinea o gramada in tinda, atarnat la aer si racoare. A, in caz ca nu stiati, de atunci s-au inventat frigiderele.

Eu as cumpara mustar facut din boabe de mustar zdrobite si frecate, otet din vin si sare. Nu m-ar deranja ca iese otetul sus, l-as amesteca inainte sa-l mananc si gata.

Eu as cumpara sare fara antiaglomeranti, chiar vanduta la drob.

Eu as cumpara paine facuta din faina, apa, drojdie si sare.

Eu as cumpara toate astea.

Dar va duce pe voi capul ala sec sa faceti asa ceva?

13 Responses

  1. E de preferat sa nu bagi prea multa paine in tine, in primul rand🙂.. cel putin nu alba. Astfel si daca iei de la magazin reduci cantitatea de chimicale precum si cantitatea de carbohidrati inutili.

    Exista grasimi esentiale si aminoacizi esentiali, dar nu exista carbohidrati esentiali. Desigur, se iau principii importante si din carbohidrati, dar pentru astea ajunge un consum moderat.

    Am observat ca chimicalele vin adesea amestecate in substante care contin carbohidrati (zahar, corn syrup, fainoase super-prelucrate, etc), deci un consum moderat de carbohidrati va reduce implicit si ingestia de chimicale.

    Mizeriile “fara zahar” sunt de regula si “fara gust” (Cola Zero), deci si astea pot fi evitate cu incredere.

    Recomand evitarea “amestecurilor” gen: cremvursti, “icre” cu continut 5% de icre, desi si eu ma fac vinovat de savurarea unor mici cu mustar la ocazii speciale🙂

  2. Ehei… la partea cu micii sunt demult pe calea cea buna – nu mananc decat extrem, dar extrem de rar. Iar tot ce mananc tocat (sarmale, ardei umpluti, dovlecei umpluti, musaca etc) toc in casa, la robot… stiu exact ce toc acolo.

    Cola si Pepsi si alte sucuri industriale nu mai beau de cand am storcator de fructe si blender.

    Insa PAINEA de casa… NU INGRASA! Cel putin eu, de cand mananc paine de casa, facuta din ce se face painea, nu din afanatori si alte porcarii, desi spre deosebire de ce faceam inainte, cand mancam paine o data pe luna, acum mananc zilnic cel putin o felie, nu m-am ingrasat. Asta pe langa faptul ca tocmai m-am lasat de fumat si as fi fost si predispusa la cateva kile in plus. Ei bine, NU! Deci, painea PROASTA ingrasa, aia buna, mancata cu moderatie, NU.

    Inca o chestie – de la painea de casa ma satur dupa maxim o felie jumate. E satioasa, consistenta si simti ca ai mancat ceva. De la painea aia nasoala din comert, chiar si de la marcile asa-zis “bune” (a se citi scumpe) nu ma satur decat daca bag cel putin 5 sau 6 felii, daca mi-e foarte foame, si mai multe. Ce naiba, terminam si eu si al meu impreuna o paine din aia la o masa. Acum mancam toata ziua dintr-o paine de casa si ramane uneori si pe a doua zi.

  3. nu cred ca mai exista ceva sanatos azi…
    degeaba va lamentati,degeaba faceti teoria chibritului,degeaba…
    azi pana si pamantul e intoxicat,saracul…
    ce sa mai iasa sanatos si bun din el?

  4. Stiu eu, Adela? Imi doresc…

  5. Mda…interesant articolul

    Presa e plina de articole de genul asta, gasesti sute de pagini si liste cu aditivii furajeri, cu potentialul lor cancerigen, cu efectele lor nocive si asa mai departe.
    Autorul articolului ori este o persoana sincer suparata pe sistem, ori este un journalist ieftin care se foloseste de cuvinte intepatoare, penetrante pentru sistemul nervos sensibil al romanului suparat si el la randul lui pe sistem. Sau nu e nici macar jurnalist si e un simplu individ care isi da si el cu parerea. Si isi da cu parerea prost, badaranesc si enervant.
    Cuvinte si expresii de genul, citez: “javre, scarba cu ochi, secatura infecta, acerebrat sordid!!!, imbecil patentat, amidon sa mananci tu si cu ma-ta, etc….venite din partea oricui si in orice context, nu releva decat o nimicie ieftina, antrenata cu siguranta pe parcursul multor ani, in mediul in care individul respectiv s-a dezvoltat.

    Exista optiunea de a alege de pe piata tot ceea ce el isi doreste:
    “Eu as cumpara salam fara nitriti, tras in matz de porc, afumat la rece in afumatoare, condimentat cu ierburi aromatice uscate (condimente naturale) si sare fara antiaglomeranti, sare normala, simpla. Asa cum faceau batranii si tinea o gramada in tinda, atarnat la aer si racoare. A, in caz ca nu stiati, de atunci s-au inventat frigiderele.
    Eu as cumpara mustar facut din boabe de mustar zdrobite si frecate, otet din vin si sare. Nu m-ar deranja ca iese otetul sus, l-as amesteca inainte sa-l mananc si gata.
    Eu as cumpara sare fara antiaglomeranti, chiar vanduta la drob.
    Eu as cumpara paine facuta din faina, apa, drojdie si sare.
    Eu as cumpara toate astea.” – Cum adica “AS” si nu “CUMPAR DEJA”?

    Aaaa, deci tu nu faci asa, doar ne zici noua sa facem asa, iar la final ne si jignesti cu fraza: “Dar va duce pe voi capul ala sec sa faceti asa ceva?”
    Daca ai optiunea asta, si daca ai inclinatia asta violenta spre mancarea fara aditivi, da repede fuguta la magazin si cumpara-le, mananca si desfata-te cu bucate alese fara colesterol pana nu iti plesneste o vena la cap.

    Atentie in continuare!
    Eu sunt de acord cu idea emisa de el, dar in anumite conditii si din motive diferite.
    Si eu as vrea o mancare “libera” de orice contaminari, nu cred ca e un om intreg la cap pe planeta asta sa nu isi doreasca asa ceva.
    In mod “normal” – retineti acest “normal” – toti aditivii care intra in componenta alimentelor, in dozele normale NU sunt daunatoare pentru om. Sau nu ar trebui sa fie!

    Problema mare e a producatorilor in primul rand si al comerciantilor in al doilea, care nu respecta aceste norme, care supradozeaza aditivii, care folosesc aditivi interzisi, care folosesc materie prima necorespunzatoare, materie prima expirata, care nu respecta termenele de garantie ale produselor sau le falsifica, al organelor de control care ar trebui sa-si faca meseria, al organelor de control ingrasate cu salamurile astea bagate in pungi de plastic la plecare drept “o mica atentie pentru Domn’ inspector”, si nu in ultimul rand al nostru al consumatorilor.
    Refuzul cumpararii unui produs, in orice economie cat de varza ar fi ea nu are decat un rezultat si anume disparitia lui de pe piata.
    Dar incearca tu mai promotorule sa ii spui asta pensionarului ala care traieste din 2 milioane pe luna ce ar trebui sa manance. Dar am si eu o rugaminte… cand ii spui asta…roaga pe altcineva sa iti scrie textul…

  6. Mda, interesant comentariu.

    Din cand in cand mai primesc comentarii de genul asta, in care se gaseste cineva sa-mi faca psihanaliza pe text fara macar sa-l fi citit cu atentie.

    Hai sa incerc sa iti explic partea cu revolta, pe care pare-se ca nu ai inteles-o. Atunci cand cineva incearca sa ma otraveasca si ar vrea sa-i si platesc pentru asta merita nu numai ce i-am adresat in postarea de fata, ci mult mai mult. Din pacate, un glont in cap e ilegal si, pe deasupra, inuman. Tot ce pot face legal si uman este sa injur, desi nu e un gest foarte civilizat dar, cum nu scriu “la gazeta” – pe blogul meu pot sa scriu tot ce poftesc, cum si cand poftesc, e spatiul meu personal – e ok. In acelasi timp, eu am invatat ca e preferabil sa te adresezi fiecarui om “pe limba lui”. Specimenele carora m-am adresat au inteles foarte bine mesajul. Nu avea niciun sens sa le spun intr-un fel “dragut” ca nu sunt dispusa la a cumpara si consuma otrava produsa de ei, ca i-ar fi durut in spatele halei de productie. Asa, macar, poate am reusit sa enervez pe vreunul.

    In acelasi timp, nu e neaparat ca cineva sa fie format intr-un mediu anume pentru a se putea adapta la el cand situatia e de asa natura. La Universitate discutam academic; in piata, ne targuim in gura mare si cand niste scelerati vor sa ne otraveasca si sa faca profit pe sanatatea noastra, boicotam si injuram.

    Sper ca am inlaturat orice neclaritate.

    Ok. Cu asta am lamurit-o, trecem la ceva ce ai spus: “Exista optiunea de a alege de pe piata tot ceea ce el isi doreste“.

    NU. NU EXISTA. Decat daca stai sa cauti in zeci de magazine si iti notezi unde gasesti produsul X de la firma Y si, de fiecare data cand trebuie sa faci cumparaturi, faci o plimbare de 3 zile in vreo 30 de magazine si oricum risti sa nu mai gasesti, ca produsele BIO si cele naturale sunt mai scumpe.

    Dar, desi timpul meu e foarte dramuit, as face si asta. As umbla si prin zeci de magazine. Dar spune-mi te rog (as aprecia!) unde gasesc:

    :: salam fara nitriti, tras in matz de porc, afumat la rece in afumatoare, condimentat cu ierburi aromatice uscate (condimente naturale), cu sare fara antiaglomeranti, sare normala, simpla. Asa cum faceau batranii si tinea o gramada in tinda, atarnat la aer si racoare.
    :: mustar facut din boabe de mustar zdrobite si frecate, otet din vin si sare.
    :: sare fara antiaglomeranti, chiar vanduta la drob.
    :: paine facuta din faina, apa, drojdie si sare.

    Te rog uita-te pe etichete si vei vedea tu insuti. Nici painea si sarea nu mai sunt ceea ce stiam noi ca trebuie sa fie.

    Te intrebi “Cum adica “AS” si nu “CUMPAR DEJA”?” – Simplu – NU EXISTA!

    Esti producator de otrava? Altfel nu vad de ce te-ar fi afectat intrebarea retorica din final – era in mod EVIDENT adresata PRODUCATORILOR, nu potentialilor cumparatori, adica cei ca mine.

    Nu ma intereseaza dozele de aditivi din mancare. Eu vreau FARA aditivi. Nicio doza. Ai inteles?

    Penultimele doua paragrafe din comentariul tau sunt chiar tari. Pai si eu CE AM ZIS in tot ceea ce am scris? Nu acelasi lucru?

    Si ultimul paragraf – pai pensionarul mananca doar ceapa, oua, cartofi, ulei, zahar, faina si lapte, arareori pui si peste si foarte rar porc. Crezi ca ii ajung 200 de lei sa cumpere salam cu nitriti “specialitate” de la firma X? Sa fim serosi…

  7. Dani sa sti ca articolul nu e numai interesant cum zici tu ci si foarte adevarat. Indignarea si supararea pe care o simte ea e impartasita de multi oameni.
    Nu mi se pare nimic ineregula ca a folosit cuvinte ca „javre, scarba cu ochi, secatura infecta” pentru ca asta sunt toti producatori care nu se gandesc la efectul pe care il au otravurile lor asupra populatiei. Daca ei nu ne respecta, noi de ce i-am respecta? Atata timp cat tu nu esti un producator, nu ai de ce sa fi afectat de comentariu.
    De ce sa dozezi aditivi cand nu ar trebui sa fie deloc? Inteleg ca fara ei alimentele ar fi mai scumpe si ar expira mai repede dar consumatorii ar trebui sa aiba de unde alege. Macar sa aleaga ei daca vor sa isi otraveasca corpul!
    Piata sa nu fie suprasaturata cu produse modificate genetic pline de aditivi. Ar trebui sa fie o balanta de unde oamenii sa aleaga daca vor sa cumpere produse normale cum erau mai demult sau cele pline cu E pentru o diferenta de cativa lei.

  8. Sello, uite, azi am cautat fructe dezhidratate, adica uscate si atat, fara adaos de zahar sau alta prelucrare; am gasit raionul la care erau tot felul, pe multe scria ca sunt confiate, pe cateva ca sunt dezhidratate… am luat din cele pe care scria ca sunt dezhidratate, dar tot nu sunt convinsa ca nu au pus ei si un pic de zahar… daca pana si soacra-mea, deunazi, cand ne-a dat o casoleta cu capsuni adunate de la ea din curte, a pus “un pic de zahar, asa, ca erau acrisoare!” si mi-a spus asta dupa ce am gustat cateva si mi s-au parut lesinator de dulci (nu mananc nimic cu zahar adaugat). Deci…

  9. Da ,frumos articol……..Ne otravesc gratuit.Nu cred ca amidonul injectat in salamul de sibiu si alte E -ri sunt necesare.platesc 10 euro kg de salam de sibiu deci suficent sa foloseasca doar carne sare si piper ….dar e facut la fel cu aceiasi cantitate de otrava ca si celelalte produse.
    Eu cred ca e o doza imensa de prostie in rindul celor din industria alimentara inafara de reaua vointa.Nu ai posibilitatea de a alege …iar amidonul din lactate este crima.

  10. salut! In urma cu 20 de ani, deci in vremurile “noi” , am vazut cum vanzatoeul pulveriza cu o pompita ceva in pungile cu faina si oerez un “nusce”!
    Minunat articolul si din pacate de mare actualitate! Cum comentati faprul ca tot mai multe produse incep sa treaca pe eticheta “fara conservamti’ , “fara coloranti” sau “fara monoglutamat ” cum scrie pe “Mirodenia” se la Fucs cea care in condimente pentru varza are tot tacamul de spurcaciunl!!!
    Personal mumltumesc Celui de Sus ca am mulriple forme de alergii la tot ce sete daunator! Este drept ca nu prea am ce sa mai mananc dar, cum n-am fost o mancacioasa niciodat, nu am sa subar acum pe ultima suta de metri .
    Intrebare: dar cu otetul ce au avut, se gaseste doar otet de surcica, adica acid acetic !!!!! organismul omului accepta mai bine otetul (pe car il produce si singur inprocesele interne) decat lamaia iar noi ii dam acid acetic greu de suportat ca si lamaile care sunt tratate pt. rezistenta si au sucul afectat .
    Noroc cu alergiile mele care nu sunt simple mancarimi: cand te trezesti cu alta fata, adica edemat ca un monstru nu mai prui gura pe tampenii! Cand ti se umfla articulatiile genunchilor de nu mai poti passi dupa o inghetata din prafuri eviti asa ceva chiar daca se supara gazda ca-i refuzi tratatia! cand suiera si fluiera plamanii si nu-ti ajunge aerul esti atent si la mustarul ” de casa” a “lu” cris -tim!!!!!
    Sa auzim de bine !

  11. Mai, babuto, tu cu alergiile astea nu prea esti vesela…😦 E foarte greu sa gasesti ingredientele bune in ziua de astazi… eu visez o casa la tara, dar o visez tare de tot, sa pot sa imi cultiv toate cele pe acolo…

  12. Intradevar alimente pot fi ok si fara unele e-uri sintetice. Unul dintre ele este nitrit-ul de sodiu, otrava pura, gasit pana si in cele mai scumpe mezeluri

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Nitrit_de_sodiu

  13. Problema cea mai grava este cu aditivii care sint introdusi duar ca sa creasca vanzarile, ca sa creeze dependenta.
    Inteleg nevoia de a adauga conservanti, dar nevoia de Monoglutamat, sau de coloranti in ciocolata [!!!] si alte celea nu mi se pare normala, dar banuiesc ca e normal atat timp cit nu e reglementata legal. Daca concurenta pune E xxx ca sa dea un gust, o culoare etc, mai “tare” io daca nu pun raman cu marfa pe raft, asa ca …..baga chiar mai mult decat concurenta. Spirala mortii.

Leave a Reply

