ATI Radeon HD 4800

Era o vreme cand intre graficieni circula cumva conspirativ ideea conform careia numai si numai placile video ATI Radeon, de cat mai ultima generatie, se pretau la a reda fidel, minunat si ca nicio alta marca lucrarile de grafica, fie ele statice sau dinamice, 2D sau 3D. Practic, orice grafician care se respecta, daca nu era dintre fitzosii cu Mac, TREBUIA sa aiba ATI Radeon pe statia grafica – nu de alta, dar fara ATI Radeon nu putea, pur si simplu nu putea sa lucreze calumea! Eu am considerat initial chestia asta ca fiind o fitza-fitzoasa si un mare fâs, dar numai pana in momentul in care am dat cu nasul de miracolul de a atasa al doilea monitor si de a-mi lafai toolboxul si restul de ferestruici cu unelte din Photoshop pe un ecran, in vreme ce lucrarea statea latita cat era ea de mare pe celalalt…

In fine, acum nu mai am neaparat aceeasi fixatie, ca am vazut ca totusi diversele produse IT de pe piata tind sa aiba caracteristici similare, cu diferente aproape insesizabile; in ciuda eforturilor producatorilor de a scoate chestii noi, cel mult viteza de reactie si finetea detaliului sa mai conteze, si asta maxim o luna, doua, pana scoate concurenta ceva asemanator. In orice caz, cum nu sunt o fire fidela cand e vorba de chestiile pe care le cumpar, ar fi fost firesc sa zic acum ca atunci cand am luat laptopul nu a contat placa video. Si totusi, desi am optat destul de rapid pentru un Intel Core 2 Duo existent in stocul magazinului, am fost dispusa sa astept si am asteptat cam doua saptamani ca sa-mi vina laptopul cu ATI Radeon infipta in el… nu o placa izbitor de performanta pentru ziua de azi, era insa destul de ok ieri si alaltaieri, asa ca am luat cu XPRESS 1100.

In fine, sa ajung la esenta postarii, care e scrisa pentru etapa a 10-a a concursului PCNews, urmand sa arate principalele avantaje ale produselor AMD, mai precis, in cazul ales de mine, “ale placilor video – precum cele cu procesor grafic din gama: ATI Radeon HD 4800″. Avand in vedere ca astea nu-s lansate de prea mult timp si nici nu am nevoie acum de o placa video, nu am sa ma apuc sa cumpar unul numai ca sa testez sa vad ce stie sa faca. Pe netul nostru am gasit, la o cautare rapida (si cautarea rapida conteaza cel mai mult) Radeoane de la proc video HD 4850 cu 512 MB (whatever) si 1 GB, 4870-uri (ca si restul, de altfel) facute de Gigabyte, His, Sapphire, Asus etc., la HD 4870 X2 2048MB 512 bit care costa cat o canapea, deci ies din discutie.

Asadar, fara a vorbi de X2-urile alea scumpe de mori, bune pentru gameri obsedati si cu bani de dat pe circuite, avantajele gamei HD 4800+ se invart tot in jurul vitezei (si invart ventilatorul – cred ca fac o caldura…). Cu alte cuvinte, daca esti gamer, te bucuri teribil daca iti face careva cadou o placa cu GPU din asta si, in orice caz, ai putea fie sa dai intre un sfert pana la o juma’ de salariu ca sa gamerui pe minunatia in cauza, fie sa strangi bani sa-ti iei una sau sa-ti tampesti de cap parintii pana scot din portofel suma necesara numa’ ca sa scape de gura ta.

De asemenea, daca esti mort dupa filme vazute pe laptop in camera de hotel fiindca esti bisnismen si calatoresti mult si ai si Blu-Ray pe rasnitza (care nu-i rasnitza, e ultimul raget), placa asta te poate face fericit in moduri nebanuite. Pentru ca stie HD (asta e viitorul, e clar) si suporta ce primeste de aratat de la Blu-Ray fara sa se hacaie, ceea ce e o chestie. In plus, are si ceva sisteme de filtrare a imaginii si “curata” (estompeaza! nu pot sa cred ca le curata de tot!) defectele gen tremuraturi, margini blurate, imperfectiuni, in fine, limpezeste imaginea si asta fara sa carcaie si sa se screama. Stie, dupa ce si-a incarcat oarece, sa elibereze creierii procului, deci poti sa mai faci si altceva intre timp. Cica si-ar regla singura contrast, luminozitate, sa se vada bine mereu, fara sa stai sa pigulesti la ea (this is cool!). Si cica ar sti sa limpezeasca formatul de DVD si sa-l playeze aaaaproape la fel de calitativ ca un HD (asta chiar vreau sa vad cu ochii mei!). Monitor pe masura sa ai, in rest, trai pe vatrai!

Si, pfuuuuu, acum am vazut si asta… s-ar putea sa-mi iau una, pana la urma… cica ar creste viteza de transcoding in MPEG-2 de 19 ori!!! Si chestiile filmate la 1080 de pixeli de 1.8 ori mai repede!!! WTF?! WTF???? Pai la cat am stat sambata noaptea sa transcodez ce am tras la Orasul Animalelor, ca sa fac un kk mic de reportaj de 5 minute amarate, intre 1.8 si 19 ori mai repede ar fi insemnat sa ma duc naibii la culcare de 1.8 pana la 19 ori mai devreme!

Ar mai fi si faptul ca economiseste curent si ca face mai multe cu acelasi consum, dar zau ca dupa faza cu transcodarea mai rapida nu ma mai intereseaza nimic altceva, poate sa consume si vodka.

Leave a Reply

