De ce cumperi cadouri? Fa cadouri!

Preia bannerul!

Preia bannerul!

Da, da, vine Mosul. Mos Craciun. Adineauri a fost alalalt Mos, Niculae. Acusica vine si Sfantul Vasalie. Mai incolo e Pastele, apoi serbarile TTM (“Triunghiul Torturii Masculine“): 14 februarie Valentine’s Day, pe urma 1 martie Martisor si in final 8 martie Ziua Femeii. P’orma vin santa-Mariile, draci-laci-pe-copaci, zile de nume, nastere, chestii, ale intregului familion, ale pretenilor, si mai niste nunti, macar una pe an si cate un botez sau chiar doua.

Asa.

Toata lumea e disperata, in shopping spree. Aglomerate ca la balamuc in supermarketuri. Oameni claie peste gramada buluc la rafturi, nervi, alergatura, cheltuiala. Si asta e numai de Craciun.

Dar…

Ia calculeaza cat dai pe toate cadourile pe care le cumperi sarbatoritilor, plozilor, nuntitilor, botezatilor, craciuitilor, vasaliilor, mariilor, floriilor, gavriililor si asa mai departe, de-a lungul unui intreg an. Dar calculeaza cu atentie, incercand sa nu scapi pe nimeni. Mai simplu, inventariazaanul asta. Incepe cu ianuarie, ca nu se stie daca nu cumva n-ai serbat vreun Vasile. Poti sa lasi la o parte cadourile pe care le-ai facut ca asa ai vrut. Aduna numai obligatiile.

Mie mi-a iesit cam de un salariu bunicel.

Asa.

Acum gandeste-te ca respectivele cadouri sunt de fapt nimicuri nefolositoare, cu mici exceptii. Respectivele cadouri, in marea lor majoritate (cu exceptia cazurilor in care chiar nimeresti ce isi dorea persoana cadorisita) zac prin camari, se umplu de praf, se transforma in cadouri pentru altii sau ajung direct la ghena. Daca se transforma in cadouri pentru altii, tot e bine, desi pot ajunge in camari la praf sau direct la ghena si de la mana a treia. Numai ciocolata e fara gres, aia macar se mananca, desi unii (unele?) ar prefera sa nu primeasca asa ceva, pentru ca ingrasa si pe urma se simt vinovati (vinovate?) ca n-au reusit sa reziste si au mancat-o.

Placemats

Placemats

De exemplu, eu am in camara:

  • fetze de masa (nu am folosit NICIODATA fata de masa, dar tot primesc – chiar si daca sunt subtile apropouri, tot n-am sa folosesc niciodata fata de masa – eu folosesc PLACEMATS din bambus);
  • cutii si cutiute si bomboniere (in forma de trandafiri sau inimi cu trandafiri, din tinichea suflata cu argint – ce spanac sa fac cu ele???);
  • ciorapi din poliamida si alte plastice (pardon, eu stiu ca picioarele put imediat in altceva decat bumac, deci, nu pot sa port asa ceva si, in plus, cum naiba sa primesc cadou ciorapi!?);
  • nadragi de training (cica de stat prin casa, din material din ala oribil care se intinde si face scame – nici in casa nu pot sa port asa ceva);
  • seturi de cafea (eu beau cafea de 12 ani dintr-o singura cana, a mea, cana mea neagra cu pisici argintii pe care tot eu le-am desenat pe ea, iar petru musafiri am setul, THE SET, ala cu cani mari si pantecoase, cani adevarate, nu cescute, deci ce dracu’ sa fac cu cescutele alea meschine?);
  • o sumedenie de alte nimicuri.

Nu le arunc, ca daca ma intreaba cadorisitorii de ele? (Vai de capul meu si de spatiul irosit din camara)

Asa.

Acuma. Nu conteaza cat cheltui pe an pe cadouri, desi e enervant sa faci cadouri pentru ca trebuie, la date fixe, si nu pentru ca iti face placere, spontan. Conteaza insa cate cheltuieli fara folos faci. Cat cheltui ca sa oferi nimic.

Ce-ar fi sa cheltui mai putin si sa oferi… CEVA? Ce-ar fi sa faci un cadou, in loc sa rezolvi repede cumparand unul?

Pernuta decorativa cumparata din magazin o fi mai bine finisata, sunt de acord, dar costa 20 de lei si nu are suflet. In Ikea gasesti pernute de 30×30 cm la vreo 2 lei jumate si bucati de material gata taiate la preturi derizorii. Cu 20 de lei si o masina de cusut sau pur si simplu cu un ac si ata faci cam trei pernute. Si asta a fost doar o idee. Doar un exemplu. Poti face o multime de lucruri, numai sa vrei sa faci ceva, in loc sa cumperi ceva:

  • Sporul Casei

    Sporul Casei

    Poti sa pictezi o cana.

  • Poti sa vopsesti in argintiu si auriu nuci, pe care sa le pui in cosulete mici, cu o lumanare in mijloc si o fundita.
  • Poti sa faci felicitari minunate lipind taieturi din coperti de revista si din hartie veche de ambalaje sau din felicitarile pe care le-ai primit anul trecut.
  • Poti sa coci o prajitura sau un cozonac.
  • Poti sa umpli o vaza tuguiata cu nisip colorat sau diverse seminte in straturi si sa-i pui peste dop o broboada din panza de sac legata cu sfoara.
  • Poti sa faci o cutiuta din scandurele de lemn si sa pui in ea un mesaj scris de tine, pe o foaie de hartie facuta sul si legata la mijloc cu o panglica.

Poti sa faci… cam orice.

Si, daca FACI un cadou in loc sa CUMPERI un cadou, ai sa vezi ca si frustrarea de a cumpara ceva poate prea scump, care nici nu stii daca va placea, dispare. Ai sa vezi ca o sa te bucuri sa faci un cadou. Pentru ca acel cadou nu va fi sec, fara viata, cumparat de nevoia de a cumpara impusa de marii prodcatori de cadouri si produse “cadorisibile”, prin publicitate exagerata, sufocanta, odata cu fiecare sarbatoare din calendar.

Am scris postarea asta ca pe o campanie. Am si banner. Daca iti place ideea, preia bannerul la tine in site sau in blog! Si nu uita sa faci macar un cadou in loc sa-l cumperi!

4 Responses

  1. sau macar.. cumpara handmade!😀

  2. Am facut la un moment dat un cadou, un martisor, care a constat dintr-un model de avion Fokker DR-1, triplan, vopsit rosu, la scara 1:72 chiar a iesit o chestie micuta, draguta, facuta cu mana mea si numa snuru’ de martisor nu fusese prelucrat de mine. A fost apreciat si s-a transformat intr-o poveste si o amintire fromoasa.
    Totusi nu cred ca as fi in stare sa-i fac lu’ baiatului meu un set de LEGO pana la Mos Niculae si p-orma altu’ mai mare pana la Craciun.🙂

  3. Super fain articolul!

  4. sad but true… apropos, frumoasa ideea campaniei!

Leave a Reply

