Exceptional

De la Ingersoll, via TLP, cel mai consistent text citit in ultima vreme:

Când m-am convins că universul este natural şi că toate spiritele şi toţi zeii nu sunt decât mituri, a intrat acel sentiment, acea bucurie libertăţii, în creierul, sufletul, în fiecare strop din sângele meu. Pereţii închisorii mele s-au prăbuşit şi au căzut, fortăreaţa s-a umplut cu lumină, lacătele, gratiile şi cătuşele s-au prefăcut în nisip. Nu am mai fost servitor, şerb sau sclav. Nu mai era niciun stăpân pentru mine în toată lumea şi nici măcar în spaţiul infinit.

Am devenit liber şi liber să gândesc, să-mi exprim gândurile şi liber să-mi trăiesc propriul ideal şi liber să-mi folosesc toate facultăţile, posibilitatiile, toate simţurile şi liber să-mi întind aripile imaginaţiei şi liber să investighez, să ghicesc, să visez şi să sper şi liber să judec şi să hotărăsc pentru mine şi liber să resping toate crezurile ignorante şi crude, toate cărţile „inspirate” scrise de sălbatici, şi toate legendele barbare ale trecutului şi liber de Papi şi preoţi şi liber de toţi cei „cu chemare” sau „aparte” – liber de greşeli sfinţite şi minciuni sfinte şi liber de frică durerii veşnice şi liber de monştrii înaripaţi ai nopţii şi liber de demoni, fantome şi zei.

Pentru prima dată eram liber. Nu existau locuri interzise pe toate tărâmurile gândirii şi nu există aer sau spaţiu unde imaginaţia să nu-şi poată întinde aripile colorate şi nu existau lanţuri pentru membrele mele şi nu existau biciuri pentru spatele meu şi nu există foc pentru carnea mea şi nicio încruntătură sau ameninţare a vreunui stăpân şi nu trebuia să urmez paşii altcuiva şi nu mai trebuia să mă aplec, să mă înjosesc sau să mă umilesc, să mă târăsc sau să spun cuvinte mincinoase. Eram liber. Stăteam drept şi fără frică, bucuros, înfruntam toate lumile.

Apoi inima mea mi s-a umplut de recunoştinţă, de gratitudine şi am ieşit cu iubire spre toţi acei eroi, gânditori care şi-au dat viaţa pentru libertatea mâinii şi a creierului şi pentru libertatea muncii şi a gândirii şi pentru cei care cu mândrie au urcat scările eşafodului şi pentru cei a căror carne a fost cicatrizată şi sfâşiată şi cei care au fost arşi de foc şi pentru toţi cei înţelepţi, cei buni şi viteji din toate ţările ale căror gânduri şi fapte au dat libertate oamenilor. Şi apoi am jurat să iau torţa pe care o ţinuseră ei, şi am ridicat-o, astfel încât lumina încă să poată cuceri întunericul.

@TLP – sper ca nu te-ai suparat ca am copiat textul; cred ca merita citit de cat mai multi …

2 Responses

  1. Dimpotriva, sa il preia cat mai multi🙂

  2. Go to work / Send your kids to school / Follow fashion / Act normal / Walk on the pavement / Watch TV / Save for your old age / Obey the law / Pay your taxes / Pay you bills / And now repeat after me : I am FREE!!!

    asta ca si o completare😀

Leave a Reply

