De bloc. Si nu numai. Apa rece si canalizarea, de ce platim la fel?

Ma tot trezesc, in fiecare luna, cu peste 50 de lei si mai bine de plata la apa rece si canalizare. Am calculat ca am un consum de 12 – 18 metri cubi de apa rece, in conditiile in care contoarele merg bine si niciun robinet nu curge. Am doua probleme:

1. Daca eu nu arunc pe teava in jos tot atata apa cata trece prin contor ca iesind pe robinet… de ce trebuie sa platesc un numar de metri cubi de apa canalizata egal cu numarul de metri cubi de apa rece consumata?

Adica, de exemplu, eu ud gradina foarte des. E drept ca e a blocului, dar mi-e mila de plantele alea amarate care se lupta cu pamantul uscat ca iasca. Apa cu care ud gradina nu merge la canal, merge in pamant si pe urma in panza freatica si basta. E apa curata, nu e cu zoaie, nu e de la spalat pe jos, vase sau rufe si nu e de la tras apa la WC. Asadar, de ce sa o platesc ca fiind “canalizata”?

2. Cum naiba reusesc vecinii mei sa traiasca (sa se spele, sa spele, sa-si ude florile, sa faca ciorba, naibii) cu doar 1.5 – 2 metri cubi de apa?

Eu consum intre 12 si 18, 12 iarna si 18 vara, cu tot cu udatul gradinii si duşurile obsesive, spalat de rufe si de vase (cat se poate de economic!).  Pur si simplu nu pricep. Chiar nu se spala deloc? Se spala numai in locurile ascunse? O data pe saptamana? Chiar nu spala rufe? Se imbraca de trei ori cu aceeasi ţoală, dupa ce o miros in prealabil, sa nu trazneasca? Cum spala ei vasele? Oare trag apa?

Cred ca nu am sa aflu niciodata.

14 Responses

  1. 1. Hainele se pot expune afara, iar cand vine ploaia le spala ea. Doar pui detergent pe haine si astepti sa vina ploaia.
    2. Dusul il fac tot atunci cand vine ploaia.
    3. Iarna nu e nevoie de spalat haine sau de facut dus ca frigul ingheata mirosul:D
    4. Iarna pot topi zapada.

  2. Aceeasi problema o am si eu. Eu consum multa apa de una singura si nu inteleg cum vecinii mei care stau cate 3-4 mai au si caini, pisici (ceea ce inseamna microbi mai multi) consuma cate 1-2 metri cubi. Prima oara cand am vazut treaba asta am fost socata am crezut ca am vreo teava sparta si nu stiu de ea :))

  3. cimajes, ma sperii!

    Unicorn Lover, si eu am crezut la fel, sa ma fi vazut cocosata pe sub chiuveta si spalator si verificand contoarele! 🙂 🙂 🙂

  4. Handicapati si imputiti, exista peste tot, inclusiv la mine la bloc. Cunosc mosi care atunci cand isi fac nevoile, nu trag apa, ci arunca apa cu sticla, sa nu consume. La cat jeg e in Bucaresti, te mai miri de ce nu se foloseste apa si sapunu’? Nu se spala, da-i in mortii lor si pamant pe ei, nici nu merita sa ocupe spatiul locativ, futu-i in cruce sa-i fut.

  5. Pai… 1 metru cub inseamna 1000 de litri
    http://www.google.com/search?hl=en&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&hs=coa&q=1+cubic+meter++in+litres&lr=lang_ro&aq=f&oq=&aqi=

    Nu se aduna asa usor.
    de exemplu consumul mediu la o masina de spalat e de 50l, pentru spalat vase daca stai singur, n-ai ce face cu 5 litri, si un dus consuma… 100? depinde de cat dureaza.

  6. 2. Cum naiba reusesc vecinii mei sa traiasca (sa se spele, sa spele, sa-si ude florile, sa faca ciorba, naibii) cu doar 1.5 – 2 metri cubi de apa?

    Am să răspund la această întrebare, fiindcă din întâmplare, am pus cap la cap nişte fapte verificate deja.

    – contorul de apartament, conform noii legislaţii, nu poate fi folosit pentru a măsura direct consumul. Există un alt contor, montat pe intrarea pe bloc (sau cvartal de blocuri), de clasa de precizie superioară, pe baza căruia se emite factura de către regie.
    – această factură trebuie plătită de asociaţie, deci administratorul, pe baza citirilor contoarelor individuale, va “repartiza” consumul proprorţional.
    Întotdeuna va exista o mică diferenţă între suma contoarelor individuale şi ce spune contorul central.
    Administratorul rezolvă această diferenţă folosind modificând preţul metrului cub, adică nu poate sa-ţi bage 12mc de consum cînd contorul tău arată 10mc, dar plăteşti în fiecare lună acei 10mc la tarif diferit.

    În concluzie, contorul individual este un repartitor de costuri, plăteşti proporţional cu ce arată el.

    Tot ce spun se poate verifica la administrator, ai să vezi cum variază lunar preţul pe 1mc de apă.

    Acum vine partea frumoasă. În general, un om normal trebuie să consume, lunar, minim 3-4mc de apă, prin activităţile casnice desfăşurate. Şi cam majoritatea le şi consumă. Doar că “şmecherii” declară la administrator doar 1mc. Asta ridică preţul metrului cub, fiindcă apar diferenţe mari între contorul central şi suma contoarelor individuale. Practic, fraierii care declară ce au consumat, plătesc şi pentru cei care se “subevaluează”.
    Bine, dar asta nu merge la infinit, odata la 6-8 luni, baieţii şmecheri declară valoarea reală a contorului, adică-şi regularizează consumul.
    Atunci metrul cub devine foarte ieftin, adică ei îşi plătesc consumul real, dar la un preţ subvenşionat de vecini. Practic, cei 2-3 de pe scară, care plătesc corect facturile plătesc şi cca 60% din costurile şmecherilor.

    Ai auzit vreodată spunând vreun vecin: am declarat mai puţin că nu aveam bani luna asta şi plătesc luna viitoare?

    Think about, poţi liniştit să faci şi calculele, eu le-am facut 🙂

    Soluţia: contoarele individuale trebuie citite simultant (în maxim 2 zile), la toată lumea de pe scară.

  7. @ Lucisfera – nu mai fi suparata! 🙂

    @ Mihai, DEA – multumesc mult pentru raspunsuri.

    Ideea la mine la bloc e ca doar eu si inca un vecin avem contoare de apa rece; restul de 18 apartamente nu au, si platesc consum repartizat dupa ce spune factura de apa. Chestia e ca in blocul meu, per total, se consuma vreo 50 – 60 mc pe luna. Vecinul cu contor raporteaza cam 2 pana la 3 mc lunar, niciodata mai mult (stiu, pentru ca sunt presedinta asociatiei de 2 ani jumate); restul nu au ce raporta, ca nu au contoare, iar eu citesc pe ale mele intre 12 si 18 mc lunar. Deci problema in blocul meu nu e smecheria…

    Chestia e ca, daca, asa cum spunea DEA mai sus, metrii aia cubi se aduna greu, ar insemna ca eu consum exagerat… Cu toate astea, am facut un calcul (tot cu datele date de DEA) si nu mi se pare exagerat deloc… Uite: in conditiile in care, intr-o zi obisnuita, suntem in casa doi adulti care facem dus cam 10-15 minute zilnic si un copil care face baita in vreo 20-30 de litri de apa tot zilnic (sa zicem 250 l zilnic numai igiena = 7.5 mc lunar) si spal cam 4 masini de rufe pe weekend (4×50 l x 4 saptamani = 800 l pe luna ), traim vremuri cacacioase, deci tragem si apa de cel putin 8 ori pe zi (bazin de cam 20 l?) = 4.8 mc pe luna… nu mai pun spalatul vaselor si apa de spalat pe dinti, pe maini si pe fata si imi ies 7.5 igiena + 0.8 rufe + 4.8 wc, deci numa’ bine un estimat de ~13 mc pe luna…

    Asadar, repet, CUM traiesti cu 1.5 – 3 mc pe luna???

  8. depinde de tipul contorului si al instalatiei: magnet pe contor, vorbit cu baietii care au sigilat contorul sa uite o mica bucatica de plastic inauntru, astfel incit sa-l frineze….”imprumutat” apa de la vecinul fara contor. Probabil ca se poate, romanul e ingenios.

  9. Messa, eşti administrator de bloc? Wow! Deja ai crescut şi mai mult în ochii mei 😀 Şi eu am problema asta în bloc, deşi noi toţi suntem contorizaţi şi la apă rece. Pur şi simplu, am văzut cum trăiesc majoritatea (pensionari). Nu trag apa la budă, spală fff rar, se spală rar… Nu ciordeşte nimeni, că la noi o dată la 3 luni vine administratorul să citească el cu ochii lui consumul. Pur şi simplu atât se foloseşte! De mă fac să mă simt o risipitoare 😀

  10. Lia, nu administrator, presedinte! 🙂 🙂 🙂 Adminul calculeaza, presedintele semneaza si isi pune intrebari existentiale.

    Mihai, nu stiu ce sa zic. Vecinii mei sunt din ce de moda veche, civilizati si… fraieri de cinstiti. Ingineri si arhitecti majoritatea. Nu fura ei asa…

  11. M-am emoţionat eu şi am uitat de fapt esenţa emoţiei PREŞEDINTE de asociaţie :))) Oricum, ca să-l citez pe elevul de la meditaţii care mi-a bulversat cel mai tare existenţa, you are the bestest! Asta ca să nu-ţi spun cum mi-a zis el că are a nedumereishan :)))

  12. Haha, foarte tare!

    Ei, poveste lunga cu presedintia mea, poate scru o postare pe tema asta 🙂

  13. “Vecinii mei sunt din ce de moda veche, civilizati si… fraieri de cinstiti. Ingineri si arhitecti majoritatea. Nu fura ei asa…”

    Ce sa zic, si mie mi-e greu sa inteleg cum poti renunta la niste necesitati elementare (apa, hrana, caldura), numai pentru a locui intr-un anumit loc. Eu, daca nu mi-as permite, as merge undeva la tara, cu fintina proprie in curte, incalzire pe lemne, gradina cu legume. Dar trebuie sa muncesti mai mult, fizic.

    Pe de alta parte, nu cred ca este atit de scumpa apa, incit sa nu-ti permiti, chiar si ca pensionar, daca ai fost inginer, arhitect….ramine o ciudatenie de comportament 🙂

  14. Astia nu mai pot cu sapa, saracii. Azi a luat-o pe una salvarea, ieri pe altul… se cam duc. Incep sa ma gandesc ca de asta nu folosesc apa – ca nu se misca din paturi… 😦

    Eu as plecat la tara, dar… nu-mi permit! Serios!

Leave a Reply

