Aniela telenovela

Mai, si promitea

Am avut incapatanarea sa urmaresc toate cele 7 episoade publicate pana azi (ca de azi le-au scos, ca prefera lumea sa se uite la ele pe net!) pe site-ul serialului “Aniela”. Adevarul e ca e fascinant… si totusi, ceva e infiorator de fals, de prost facut si de trist. Am sa scriu alandala tot ce m-a surprins, atat placut, cat si neplacut si total neplacut, la serialul asta.

De bine:

Asa ceva nu s-a mai facut pana acum si mi se pare o idee minunata sa invii putin din atmosfera de la 1900. Nu de alta, dar poate invata si cei din anii 2000 sa aprecieze, macar de dragul telenovelei, arhitectura vremii si “parfumul” vechiului Bucuresti.

Stela Popescu este de exceptie si s-a imbracat in rol la fel de usor ca in catrinţă; la fel si Dinica, intr-un rol de general aparent ramolit dar care beneficiaza inca de respectul tuturor si cam face tot ce vrea, pentru ca poate; la fel si Condurache, minunat in rolul de şulfă de viţă nobila.

Ma-sa lu’ Aniela (personajul, adica Maruca Elefterios!) ma enerveaza teribil, imi vine s-o strang de gat cu valul ala cernit, semn ca Ana Ciontea este excelenta in rolul de muiere sugrumata de conventii sociale, indoctrinata religios pana in crestet, femeie tipica epocii, cand inca nu visa nimeni nici la nivel de concept despre egalitatea in drepturi.

Scenele in care se spanguiesc rosiorii au iesit destul de bine.

Nicoleta Luciu a fost o surpriza, desi nu i se vad ţâţele din cauza ca e imbracata in straiul hidos de maicuta. Nicoleta Luciu joaca bine. Nu ma asteptam. N-am mai vazut-o pana acum in celelalte filme, deci nu stiu daca pur si simplu e o intamplare; cert e ca in rolul asta a intrat firesc. Mi-a placut.

Locurile in care s-a filmat, decorurile, costumele sunt minunat alese.

Un personaj misto e romano-ungurul Janos Ionescu Bartok (Pavel Bartos) inrolat in armata romana. Personajul ar fi putut sa fie construit cu un complex, ceea ce ar fi fost penibil de cliseistic, dar nu e, deci imi place. Actorul e degajat si firesc, de film, in contrast cu restul distributiei, in mare parte lovita de teatral.

Asa si-asa:

Maia Morgenstern (maica stareta de la manastirea de pe domeniul Vulturestilor) exagereaza deja cu rolurile crestinesti. Este o actrita minunata, stim cu totii deja ca poate sa planga autentic, isi “traieste” rolurile, dar parca prea a dat-o pe de-astea. Medeea pagana, pasionala si dezlantuita a ajuns sclava-sefa la manastire…

Nebunul (Marian Ralea), ofticosul (Printul Mihail – Emil Mandanac), retardul (ordonanta generalului Vulturesco, adica Gheorghe Dinica), fetita bolnava a actritei de la Teatrul National al vremii, pictorul ticnit indragostit de un tablou – cam mare concentratia de personaje definite printr-o suferinta de competenta medicala. E film sau azil? Chiar nu se pot defini personaje care sa starneasca sentimente puternice decat prin extreme?

Scenariul este oarecum bine inchegat, dar are secvente de dialog penibile sau ca nuca in perete, ilogice; de exemplu, scena in care fata toparlanului Laptaru “negociaza” cu fratele ei un “armistitiu” pana scapa de mamaie/”grande maman” (Stela Popescu) si, desi in mod evident nici pustiul nu poate s-o sufere pe babone, sor-sa il atentioneaza ca nu cumva sa treaca de partea hoastei.

Toparlanul din serial (Ioan Isaiu) il are ca model pe Becali. Pana si gesturile, mimica, vocea… Becali o fi mitocanul ideal (sic)? E deja un cliseu, ma enerveaza. Parvenitismul se manifesta in multe feluri.

Scenele inutile cu “ala care aprinde felinarele si canta” (Ninel Petrache) si Mimi (Loredana Groza), care ar trebui sa fie un leitmotiv sunt prea lungi, exagerate si departe de a fi firesti in storyline. Imi dau mai degraba senzatia ca Loredana a fost strecurata in serial fiindca e maritata cu “pro”.

Intro-ul tine prea mult. Cut! Cantecelul nu este nici macar original, deci ajunge o data. Daca vreau sa le ascult pe Loredana Groza si pe Adela Popescu (Aniela) cantand caut sa cumpar CD-ul, nu ma uit la televizor. Genericul se cere deci scurtat. Sau poate e bine asa lung, iti da timp sa faci un pipi si sa hranesti si pisica pana sa inceapa filmul.

Marin Moraru joaca teatru, iar “Aniela” e totusi un film, chiar daca e telenovela.

De rau:

Serialul putea sa nu fie telenovela, iar accentele bufe puteau lipsi. Cred ca, daca l-ar fi tratat mai cu seriozitate si ar fi incercat sa rezolve altfel decat prin hilar anumite momente ale povestii, serialul ar fi avut sansa sa devina emblematic. Si asa va lasa o urma, dar se putea mult mai bine. De ce nu se maturizeaza odata si regizorii si scenaristii nostri? Ori se fac drame sfasietoare ca 4 luni, 3 saptamâni si 2 zile plus 3 secunde, ori se turneaza caraghioslacuri. Pe cand ceva echilibrat si bun, realist dar fara exagerare, pur si simplu?

Lipsesc personajele neutre sau benevolente. Toti sunt fie scroafe urcate in copac, mustind de rautate si prostie agresiva (clanul Laptaru, de la plodul mic la mamaie, inclusiv servitoarea care nu mi-e clar daca traieste sau nu cu Mitica), fie javre barfitoare (toate muiarcele din “lumea buna”, inclusiv Lulu, vaduva), fie sacali afaceristi. Singurii “curati”, bine intentionati, necorupti inca de lumea in care traiesc sunt in serialul asta cei care nu au avut inca sau nu au sansa prea curand la activitate sexuala – nu glumesc! E vorba de feciorii din regimentul de rosiori, de virgina Aniela si cealalta gasculita intacta amorezata de proful de pian, servitoarele foarte tinere, bacanul si tanara mireasa a lui Hristos impotriva vointei ei, Matilda (Nicoleta Luciu). Curat la trup, curat la suflet? Nici Sadoveanu nu bunghea mai abitir plictiseala previzibila, cu vremea lui in concordanta cu sentimentele protagonistului cu tot. Exceptie face fata lui Laptaru, dar ea viseaza sa isi arunce cracii in sus la can-can si sa aiba barbatii la picioare, deci s-a dus virginitatea mintii pe apa sambetei si e si fata de marlan, deci nu se pune.

Radu Vulturesco (Mihai Petre), protagonistul pe care il iubeste eroina, imi aminteste de unele filme de pe vremuri cand in roluri principale erau distribuiti copiii total lipsiti de talent ai unor tovarasi. Penibil. Parca citeste replicile de pe prompter, are ochii goi, vocea monotona… cand a pupat-o pe juna saracita am avut o senzatie neplacuta, ca si cum un melc s-ar fi tarat pe mine.

Scenele cu trupetii antrenandu-se la calarie cu pepenele sunt penibile; s-a vrut dinamism, a iesit o flescaiala. Nu din vina actorilor, nu din vina cailor si cu atat mai putin din vina cameramanilor sau a echipamentului, ci din cauza ca au ales un spatiu amarat, un manej cat sufrageria mea. Caii aia n-aveau unde sa-si dea drumul la galop, asa ca totul a fost asa, un pas de dresaj caldut si bleg.

In concluzie, filmul este treaba romaneasca. Pe jumate bun, in rest prost. La mai mare!

23 Responses

  1. N-am vazut, poate o sa ma uit… faina analiza, dar de fata cu rolul principal n-ai zis nimic, nici de bine, nici de rau, nici de asa-si-asa…

  2. Stii ce? Da un ochi, numa’ 5 min, nu mai mult, la State de rrromanica si o sa te intorci la Aniela ca la cea mai mare capodopera a televiziunii din Romania din toate timpurile! O sa zici ca cva mai sublim de-atat nu se ezicsta!

  3. Frumoasa analiza! Cum apar citicii astia asa peste noapte…
    Nu te obliga nimeni sa te uiti, “asta ce esti”! Cred ca esti foarte frustrata! Pacat de tine!Imi pare rau de tine…Te consumi degeaba, nu are rost…

  4. N-o urmaresc, dar in bucatarie, cand mananc, ma opresc din zapat cand dau intamplator de ea. Imi place.

  5. @Oana – Adela Popescu e interesanta… are o figura care totusi nu se prea potriveste cu rolul de nobila demoazela, dar joaca bine: e speriata ca o caprioara, ochi umezi, tremurat de gene, privirile unde trebuie… e din epoca, asta e clar. Am insa nevoie sa vad mai multe episoade ca sa imi dau seama daca poate sa “traiasca” si alte emotii decat cele admirabil stapanite, de fata de pension.

    @Raudemusca – de ala n-am auzit (cred ca nici nu vreau, din ce sugerezi) si nu mi-a atras atentia din zapari… Aniela mi-a sarit in ochi si asa am gasit epidoadele pe net – am cautat. Deci as zice ca de bine e mai mult decat e de rau.

    @Tizul – bai, imbatranim, ajungem sa ne uitam la televomele.

  6. @ Ioana – tu dai copy/paste sau asa va invata in ultima vreme pe la scoala? Nu de alta, dar asta cu foaie verde stalp frustrat, curge apa-n beci, pacat! am tot vazut-o scrisa prin diverse locuri…

  7. Interesanta cronica despre serialul “Aniela” facuta de domnsioara de mai sus.Insa e deranjant ca vorbeste asa urat despre lampas, punad in ghilimele”ala care aprinde felinare.” Numele lui este Anton, este personaj bun si Ninel Petrache cel care il interpreteaza personajul de mai sus este un actor bun, care a invatat, care a muncit mult sa ajunga pana aici, vezi al9lea cer, unde a fost printre cei mai buni. Rolul este pe merit. Din pacate, cei de la acasatv, nu stiu sa-i promoveze pe noii veniti, mai ales pe cei talentati, le da niste roluri de toata jena, apar din an in paste…Anton apare foarte rar si cand apare regizorii fac in asa fel ca Anton sa o puna in evidenta pe coana Loredana, care saraca…nu mai poate, dar o tine bine cine o tine…Oricum, asa s-a intamplat cu cei de la emisunea respectica Al 9lea cer- le-a dat un rol ca sa le scoata ochii…asta e parerea mea…Si Madalin Mandin e bun, dar mai mult face figuratie…din pacate sunt ca umplutura si nu e vina lor…Pacat de astfel de tineri actori…

  8. Telenovela imi place,toti actorii joaca bine cu exceptia celor principali adica Mihai Petre care nu are nimic cu actoria este ingrzitor,ar merita trofeul zmeura de aur daca ar participa si productiile romanesti la concurs si nici Adela Popescu nu este mai buna ,scrie mediocritate pe ei,NU MERITAU ROLURILE PRINCIPALE sunt parca actori in trupa scolii ,in rest ceilalti joaca minunat ex;Stela Popescu.actorii care joaca rolurile Polixeniei,Mitica Laptaru , Varvara ,printul,Tisica ,Julieta ,vizitii ,nebunul,conul Alecu ….
    Atmosfera de inceput de secol 20 este foarte bine redata,rasbate parfumul acelei epoci si apoi cred ca este primul film romanesc cu un limbaj decent ,fara injuraturi si fara tigani,nu am nimic cu acesta etnie,dar in ultimul timp s-au facut telenovele mai mult cu viata lor aveam nevoie si de altceva,filmul nu plictiseste si chiar este captivant si cu mult umor,iti face impresia ca mai mult citesti decat vizionezi acest film.

  9. super

  10. @Anda, lampagiul e un personaj inutil in “Aniela”; la fel si Loredana. Nu am treaba cu Ninel Petrache, nu el e problema mea, ci faptul ca e un leitmotiv enervant, care tine de fiecare data prea mult, incat imi vine sa dau fast-forward… pe Mandin nici nu l-am observat, de bine ce joaca… sau de mare rol ce-are, una din doua.

    A, nu-s domnisoara🙂 🙂 🙂

    @Monica, da, Mihai Petre ma enerveaza la culme. De unde l-au “produs”?

  11. Nu e vina lui, ci a scenariului si a regiei…Cert e ca ar trebui sa le dea ceva de facut…Oricum, personajul anton este pus tot ca sa o puna in evidenta pe Loredana care e maritata cu pro-ul!…Eu zic sa nu va mai contraziceti ca fiecare are gustul lui si fiecare personaj poate fi indragit in parte de oricare dintre noi..Aici, e vorba de gust.Mie imi place ideea lampasului, dar nu-mi place cum e pus in evidenta…De fapt, el este in spatele Loredanei. este evident…Va pup pe toti si numai bine!

  12. @ Bria, cred ca tu ai inteles exact ce am vrut sa spun! Nu Ninel Petrache e problema, nici Anton, ci modul in care rolul e facut sa o scoata in evidenta pe Loredana…

  13. exact!

  14. Vrem sa il vedem mai des pe anton

  15. da, Loredana e abonata la telenovele, doar e sotia cui trebuie…cam slabuta prestatia ei…scenariul scelerat, doar e telenovela.ce sa ceri mai mult. Noroc ca la noi inca mai sunt actori buni din vechea garda…in rest un film pitoresc, merita vazut…

  16. multumesc celor care se uita la acest serial, desi nu am un rol asa mare deoarece distibutia e imensa incerc in masura posibilitatilor sa imi construiesc personajul in asa fel incat sa trnspara dincolo de ceea ce se intampla in carciuma. dar scenariul nu imi permite prea multe, dar sunt multe lucruri care ar i de povestit! in rest va multumesc pentru interesul acordat.

  17. aha, tu esti mirica? lampagiul indragostit de mimi?

  18. Mmm… nu, el e de prin carciuma🙂

    Madalin, imi pare bine ca ai citit pe aici. Ideea e ca imi place serialul si as vrea sa fie si mai bun🙂 De asta carcotesc🙂

  19. Salut, Mandin! Vad ca ai scris pe aici! Ce tare! Daca tot am intrat, sa ma prezint: eu sunt Anton(lampagiul).
    Am vazut si eu comentariile si chiar imi face placere ca se dezbate un subiect pe tema personajelor secundare din”Aniela”…Eu nu vreau sa zic decat ca imi pare bine ca lucrez cu tine, Mandin, imi pare bine ca sunt intr-un proiect de genul asta, imi pare bine ca sunt discutii pro si contra referitoare la personaje, pentru ca asta ne ajuta si pe noi in dezvoltarea personajelor atata timp cat si scriitura ne ofera posibilitatea…Eu am inteles-o pe Messa ce-a vrut sa zica prin mesajele ei…Nu pot sa zic decat ca te imbratisez si sa mai spui cand ti se pare ceva in neregula…Parerea voastra conteaza pentru noi, actorii! Va imbratisez pe toti si sa va uitati la Aniela!

  20. Pai, ne uitam, Ninel🙂 Eu sunt chiar fan.

    MULTA SANATATE D-LUI GENERAL! Gheorghe Dinica este unul dintre oamenii despre care mi-ar parea tare rau, adica din suflet, sa aud vreo veste sumbra.

  21. Dumnezeu o sa-l ajute sa se faca bine. Messa! Numai bine iti doresc!

  22. Buna! Ma scuzati, dar vreau sa va intreb ceva.Stiti daca e adevarat ca Ninel Petrache a avut un accident foarte grav de masina si e in coma la spital.Am aflat din surse sigure.Cei de la acasa nu au anuntat nimic! Chiar sunt curioasa daca e adevart…Saracu.

  23. aberezi, andreea! sunt nascociri! lasati omul in pace!se terezeste cate unul sa vina cu o minciuna!doamne fereste!

Leave a Reply

