Care-i treaba cu Toyota

Proba 4 Toyota la SuperBlog 2009. Tema are un enunt pompos: Cum explicati faptul ca Toyota este lider mondial al pietei auto?

Cum bani de Toyota n-am si m-am multumit cu ceva mult mai ieftin, nu-s la curent cu liderii mondiali pe piata auto.

Dar nu iau nimic de-a gata si trebuie sa verific tot,  asa ca m-am apucat sa caut sa vad daca o fi chiar asa. Si am aflat ca, dupa 77 de ai de domnie, General Motors a luat-o pe coaja crizei si a cazut de-a berbeleacul de pe podium in ianuarie 2009, iar fasneata Toyota si-a strecurat imediat caii putere pe locul pastrat cald. Si a fost in stare sa faca saltul asta pentru ca se cam pregatea de vreo doi ani. In 2007  si-a crescut productia cu 4% si tot cam pe atunci si-a declarat si intentia de a detrona gigantul GM, asa cum facuse cu cativa ani mai devreme cu Ford. Pregatirea, dar si declinul GM, care nu o ducea asa bine oricum, au contribuit la succesul Toyota din 2008-2009. De acum, Toyota nu are altceva de facut decat sa isi mentina pozitia si sa acapareze din ce in ce mai multa cota de piata de la GM si Ford si nu numai, desi un oficial de la reprezentanta americana a spus ca marketshare-ul “nu plateste intotdeauna facturile“… Poate ca nu, dar cata vreme poti sa cresti productia in an de criza si sa si vinzi aproape 900 de milioane de masini eu cred ca grijile sunt departe, chiar daca nemtii de la Volkswagen se tureaza si ei destul de bine.

Lasand la o parte tot ce tine de strategie macro si de un PR/advertising foarte reusit (se ocupa si cu proiecte ecologice, au evenimente, baga bani in publicitate in media variate), m-am gandit sa arunc o privire la masinile produse de Toyota si am vazut destule modele prin Bucuresti zilele trecute. Ca eu cred ce vad cu ochii mei, restul sunt vorbe si adesea Photoshop. Asa ca m-am uitat pe geam la cateva dintre ele si am vazut ca pana si la modelele mai vechi bordul este impecabil finisat – am convingerea ca atunci cand te urci intr-o Toyota nu ai senzatia de butoi de varza pe care o ai cand scartai intr-un Logan. Butonase diverse, ceasuri artsy, volanul arata bine, imi pare ergonomic, scaunele arata comode, am vazut una care avea niste fotolii care cred ca isi luau pasagerii in brate si am citit ca s-au ocupat foarte mult de siguranta pasagerilor. Esential. Mi-a fost ciuda ca n-am putut sa ma si urc la volan sa dau o roata in trafic, sa vad cum se misca, iar timp sa dau o fuga pe la showroom n-am avut si nici nu cred ca voi avea prea curand, iar Pipera-Tunari e departe si mai e si bulibaseala cu pasajul ala pe acolo. In fine, ce vreau sa spun e ca, daca japonezii au avut mereu grija la calitate si nici nu s-au lacomit prea mult cand au fixat preturile, era normal ca stradania sa dea roade la un moment dat. Cine munceste, ca japonezul ajunge. Primul.

Asa ca explicatia mea e simpla – cand ai o tinta, un plan si o strategie, esti hotarat, serios si iti vezi de treaba, faci bine ceea ce faci si nu esti din SUA pe timp de criza, ajungi in top. Asta a facut Toyota. Si a castigat.

One Response

  1. long story short: toyota e lider deoarece e marca japoneza.

Leave a Reply

